Primary Advertiser

אירוח למופת: כל הטיפים לארוחת חג מושלמת

10.9.2020 / 17:00

עוד שבוע לחג וכל מארח מתחיל נתקף בפאניקה. קיבצנו את המארחות המושלמות - שי לי ליפא, סבינה ולדמן, אורלי פלאי-ברונשטיין ומאיה דרין וקיבלנו מהן שלל טיפים ועצות יעילות בעזרתן אפשר להרים ארוחת חג מתוקתקת

צילום: עידו שחם, עריכה: נועה לוי ואביב אירגז

הטיפים לאירוח מושלם

כל מי שהזמין הביתה אורחים לארוחה אי פעם יודע – ארוחת חג לא תקום ותיפול על מתכונים מוצלחים בלבד. במבחן המציאות יש עוד כל כך הרבה פרמטרים לקחת בחשבון ואינספור דברים קטנים וגדולים שצריכים להתכונן אליהם מראש. לעשות קניות, לארגן כלי הגשה, לדאוג שלא יחסר אוכל אבל שלא יהיה יותר מדי וכמובן להימנע ככל האפשר מפדיחות. כדי שתוכלו להרים השנה ארוחת חג מתוקתקת שעוד ידובר בה גייסנו 4 מארחות מדופלמות, שנתנו לנו שלל טיפים לאופן שבו אפשר להעמיד ארוחת חג מושלמת.

ארוחת החג אצל שי לי ליפא. נמרוד סונדרס
ארוחת החג אצל שי לי ליפא/נמרוד סונדרס

לחצו כדי לצפות בטיפים

עורכים רשימת קניות לפי העמודות בסופרמרקט/נמרוד סונדרס

רשימות והתארגנות

* בשלב עריכת הקניות מכינים רשימה ומחלקים לעמודות לפי המחלקות בסופרמרקט. עמודה למוצרי חלב, מעדנייה, ירקות, פירות, למוצרים יבשים וכו'. זה חוסך המון זמן ומייעל את השיטוט בסופרמרקט (סבינה).

* כשמשהו נגמר לכם ממוצרי הבסיס במזווה, כמו למשל קמח, מלח, סוכר, פירורי לחם וכו', אל תחכו לפעם הבאה שתצטרכו סוכר, תיקנו מיד חדש. כך לא יווצר מצב שבו אתם מכינים גפילטע פיש ומגלים שכל הסוכר נגמר בעת הכנת הקינוחים (סבינה).

* כשבוע לפני הארוחה מכינים רשימה של כמות המשתתפים ורושמים בהערות כמה ילדים יהיו מתוכם, מי צמחוני/טבעוני או רגיש לגלוטן, אלרגי לאגוזים, לכוסברה וכו'. בהמשך, בשלב הבישולים, אפשר להתאים חלק מהמנות לפי ההעדפות או לבנות ארוחת קונספט שתתאים (למשל ארוחה בלי בשר אם רוב האורחים צמחונים). כחלק מזה, דואגים תמיד שיהיה שולחן ילדים נפרד עם מנות שונות משל המבוגרים (אורלי+שי לי).

* ישיבת הפקה: כמה ימים לפני הארוחה עוברים על התפריט וכמות המשתתפים ועושים ספירת מלאי לכוסות, סכו"מים וצלחות, ועושים בחינה לקערות הגשה. מחליטים איזו מנה מגישים במה ובודקים שיש מספיק כלי הגשה מתאימים (אורלי).

* קונים את המצרכים לארוחה עד יומיים מראש כדי לפנות מספיק זמן לבישול (שי לי).

* כמו במטבח מקצועי כדאי לערוך רשימת הכנות מפורטת ככל האפשר, כל אפשר למקסם את זמן העבודה ואת זמן השימוש במכשירי המטבח מבלי לבזבז זמן המתנה. התנור, הכיריים והמיקסר יעבדו כמו סרט נע. לדוגמא: אופים קודם מה שצריך להצטנן, צולים את מה שדורש זמן צלייה קצר ורק אח"כ מה שדורש זמן צלייה ארוך באם השניים לא יכולים להיצלות או להאפות במקביל, מפרידים בין מתוק למלוח- הכל עפ"י רשימה מפורטת (מאיה).

* מתקשרים לקצב/דייג ודואגים שישמור לכם מראש את הנתח בצד ליום החגיגי (אורלי).

לא משנה כמה קינוחים יש - מגישים גם גלידה וסורבה/נמרוד סונדרס

בניית תפריט

* כשבונים תפריט כדאי ללכת בעיקר על מנות קלות להכנה ולא לנסות בפעם הראשונה מנה מסובכת במיוחד (שי לי).

* החישוב פר אורח צריך להיות 200-250 גרם מהמנה העיקרית לסועד, תלוי אם זה נתח עם עצם כמו אוסובוקו או חלא. אחרי נקיון ופילוט לרוב זה יוצא 150-180 לאדם. זאת כמות מספקת, בהנחה שיש סלטים תוספות וקינוחים (סבינה).

* לא משנה כמה עוגות וקינוחים שווים תכינו אם יש נוכחות של ילדים כדאי להצטייד בגלידה. אני קונה שניים-שלושה סוגים של גלידה או סורבה וגם גביעים, שיהיה. ככה גם ההורים מרוויחים כמה דקות של שקט ויכולים לשתות קפה או תה ולאכול בנחת את הקינוח בסוף הארוחה (שי לי).

* משתדלים לאזן את התפריט עם מנות שלא דורשות הכנה בסמוך להגשה, כמו תבשילים קדירות ומרקים- משאירים מעט מאוד מנות ל"רגע האחרון" (מאיה).

* כדי להקל על ההוצאה הכלכלית וגם על הבטן מתמקדים בהרבה ירקות, גם כאן רצוי ירקות צלויים שאפשר להכין מראש ורק לחמם לפני ההגשה (מאיה).

* לא לבסס הכל על התנור אלא לשלב מנות שיאפשרו שימוש במספר כלי בישול: מנות שמגישים בטמפרטורת חדר, תנור וגם כיריים. קציצות פראסה למשל נהדרות בטמפרטורת החדר (שי לי ואורלי).

* אם יש מנה שאתם שונאים להכין אבל צריך, כמו למשל כבד, תעשו אאוטסורסינג – תנו לאחד האורחים שמצטיין בה ונהנה מההכנה להכין אותה (אורלי, ושי לי).

* בתוך ההכנות הרבה פעמים שוכחים את היין – צריכה להיות כמות יפה של בקבוקים, גם אדום וגם לבן, והיין הלבן צריך להכנס למקרר לפני ההגשה (אורלי).

מכינים קרח מקושט ומוסיפים בעת ההגשה לקנקן מים עם נענע/נמרוד סונדרס

מייעלים זמן בבישולים

* אני אוהבת לשלב עשבי תיבול בבישולים אבל עבודת הניקוי לוקחת המון זמן. כשעובדים עם נענע, פטרוזיליה, אורוגולה או כל ירק אחר, אפשר יומיים מראש להפריד את העלים מהגבעולים ולשמור בקופסה אטומה במקרר עם נייר סופג (סבינה).

* לא מבשלים את הכל לבד, נעזרים במוזמנים שמבינים דבר או שניים בבישול ומבקשים שיביאו משהו (מאיה).

* נעזרים במעדנייה משובחת ו"משלימים ציוד", כמו למשל חמוצים איכותיים, אריסה, מבקשים מהקצב שיכניס כבר את ההבשר למישרה, ועוד (מאיה).

* כל מה שאפשר להכין מראש – לעשות כמה ימים קודם. קלתית של פאי, קילוף ירקות, כל מה שיכול לקדם את ההכנות (סבינה).

* חותכים כמויות גדולות של בצל ושום במג'מיקס שיהיו מוכנות לכל מנה שמתכננים להכין וחוסכים זמן (אורלי).

* אני תמיד מכינה קנקן מים עם עלי נענע וקרח "מקושט" עבור הילדים והמבוגרים שלא שותים אלכוהול – אני מניחה אוכמניות או פטל בתוך תבנית קוביות קרח, יוצקת מים ומעבירה למקפיא לכמה שעות. כשהאורחים מגיעים ממלאים קנקן זכוכית יפה במים עם עלי נענע טריים ומוסיפה את הקרח (שי לי).

* מחלקים את מלאכת הכנת המנות: יום לפני הארוחה חולטים ירקות, מבשלים קטניות ומכינים רטבים, קדירות וקינוחים. ביום האירוח מכינים את כל השאר (שי לי).

* אפשר ומומלץ להיעזר בירקות חתוכים ו/או קלופים מראש-פרחי ברוקולי, פרחי כרובית, מקלוני גזר, כרוב חתוך, שיני שום קלופות וכד' - זה חוסך זמן (מאיה).

* דבר ראשון מסיימים עם קינוחים, הם דורשים הרבה תשומת לב ומשטח עבודה נטול שום ובצל. ובכלל, עוגות תמיד מכינים יום קודם. ההכנה הבאה במטבח היא קילוף כל הירקות לכל ההכנות-בעיקר בצל, תפו"א, דלורית, בטטה, גזר וכד'. דג תמיד מכינים אחרון (מאיה, שי לי ואורלי).

* מכינים קציצות יום - יומיים מראש ולפהי ההגשה רק מכניסים לרוטב. הבישול ברוטב יתן להם טעם טוב ומראה מצוין (מאיה).

ארוחת החג אצל שי לי ליפא. נמרוד סונדרס
תולים רשימה על המקרר ומתחילים למחוק/נמרוד סונדרס

רגע לפני הארוחה

* כשעה לפני האירוח כשכבר כמעט כל ההכנות "המלכלכות" הסתיימו כדאי לרוקן את הכיור מכלים, להפעיל מדיח ולפנות את האשפה (ועדיף להפעיל מישהו מבני הבית לעשות זאת). ככה הכיור מוכן לקלוט כלים מלוכלכים בזמן האוכל והפח פנוי לסחורה חדשה (שי לי).

* תולים על המקרר את רשימת המנות, ובכל פעם שמגישים אחת, מוחקים אותה מהרשימה. כל כך הרבה מארחים מנוסים סיפרו לי שבלהט האירוח שכחו להוציא מנות, ורק אחרי שהאורחים הלכו הביתה תוך כדי סידור המטבח, הם גילו אותן מיותמות במקרר או על השיש (שי לי).

מתנה קטנה לכל אורח/נמרוד סונדרס

מתכוננים ליום שאחרי

* מתנה לאורח – כיף לפנק את האורחים במתנה קטנה כשהם הולכים הביתה. כמו למשל עוגיות תוצרת בית שמניחים בשקית צלופן קטנה או קופסה אישית שקונים בחנויות לכלים חד פעמיים או יצירה וקושרים בסרט (שי לי).

* מכינים מראש קופסאות שהאורחים יוכלו לקחת אתם (אורלי).

* אם נשארת מנה עיקרית אל חייבים לזרוק – אפשר להשתמש בה למחרת. את העוף הצלוי מפרקים לחוטים ומכינים ממנו סלט עוף, מהבשר בקר מכינים בולונז (סבינה).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully